Klantverloop is voor ieder bedrijf anders en dus is de aanpak van churn zeer specifiek voor jouw bedrijf. Mijn training helpt jou aan de slag te gaan met een strategie die voor jouw bedrijf en jouw team werkt in 9 stappen.
PLAN VAN AANPAK; AANLEIDING, WAT IS ER AAN DE HAND
In stap 1 ga ik in op voorbeelden van trends in churn die ik bij bedrijven ben tegengekomen en laat ik zien dat churn in verschillende stadia van de relatie met de klant, de klantreis, kan voorkomen. Eerst moet je analyseren welke churn voorkomt bij jouw bedrijf en wanneer binnen de zogenaamde klantreis. Trends daarin ontdekken, resulteert in het zogenoemde Churn•is•OK Dashboard.
PLAN VAN AANPAK; WAAROM MOET IK KEUZES MAKEN?
In stap 2 ligt ik toe waarom churn een uitstekende aanleiding is om te ontdekken wat klanten van jouw dienst vinden. Je moet het alleen nog aan jouw klanten vragen. Waarom je dat persoonlijk moet doen, dat leer je in stap 3. Vanaf dit hoofdstuk gaat het minder om de aanleiding; churn. In de rest van de training gaat het vooral over het voorkomen van churn, door goed klantcontact.
![](https://churnisok.nl/wp-content/uploads/2025/01/blokjes-met-tekst-1024x1024.jpg)
PLAN VAN AANPAK; HOE GA JE JE BEDRIJFSMODEL INRICHTEN?
In stap 4 tot en met 6 krijg je in drie stappen uitgelegd hóe je jouw bedrijf inricht op klantcontact en daarmee churn voorkomt. Een belangrijk onderdeel van het gehele strategische plan waar je aan werkt.
PLAN VAN AANPAK; EXTRA AANDACHT
Stap 7 gaat in op hoe moeilijk het is om persoonlijk klantcontact goed te doen. Het is heel subtiel en je leert kenmerken van persoonlijk overkomen. Hoe voorkom je dat jouw communicatie gezien wordt als spam, wat op de loer licht.
PLAN VAN AANPAK; MIDDELEN GEBRUIKEN
Uiteraard bestaat er software om contact met klanten te ondersteunen. Technologie is niet alleen weggelegd voor grote multinationals, zoals je kunt lezen in stap 8. Zelfs kunstmatige intelligentie is toegankelijk voor MKB-bedrijven.
PLAN VAN AANPAK; CONCLUSIE & VERDIENMODEL
De laatste stap benadrukt dat klantcontact een strategie is die continu bijgesteld moet worden. Je gaat zien wat de aanpak je gaat opleveren, of misschien al opgeleverd heeft.
Churn is OK, als je maar in contact blijft is een praktische training. Elke stap eindigt met een opdracht. Ik zou je willen uitdagen de moeite echt te nemen om die voor jezelf uit te werken. Ik noemde al de opdrachten uit stappen 4 t/m 6 over hóe je jouw bedrijf inricht op klantcontact en het voorkomen van churn. Maar alle stappen hebben opdrachten. De opdrachten samen zullen resulteren in een eerste versie van een maatwerkplan voor jouw bedrijf om klantverloop te beperken. Als je wil, kun je het strategische plan naar me opsturen en zal ik luisteren en desgewenst feedback geven.